<وقتی تن علمای روابط بین‌الملل هم در گور می‌لرزد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1007
نویسنده : کامران وزیری
 
اوباما: گزینه حمله نظامی به ایران روی میز است!؟ مشاور روحانی: بیایید اوباما را درک کنیم!

 

گروه سیاسی – رجانیوز: «درخواست برای درک کردن باراک اوباما از سوی مردم ایران»، جدید‌ترین نظریه‌ای است که این روز‌ها توسط نزدیکان دولت یازدهم برای توجیه افکار عمومی مردم ایران و در واکنش به تهدید رئیس جمهور امریکا مبنی بر بکارگیری گزینه نظامی  علیه ایران، ارائه شده است.

به گزارش رجانیوز، «باراک اوباما» در دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه ایران به خاطر تحریم‌ها حاضر به مذاکره شد، گفت: با چشمانی باز وارد مذاکره شده‌ایم و هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را از روی میز برنداشته‌ایم. 
 
پس از این اظهارات تند اوباما در برابر رویکرد مسالمت امیز دولت ایران، و درحالی که افکار عمومی داشت واکنش مقامات ارشد دولتی، نسبت به این سخنان توهین امیز علیه مردم ایران را بشنود، با یک واکنش عجیب روبرو شد به نحوی که مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی  و ساعاتی پس از بیان این سخنان، از مردم ایران خواست تا اوباما را درک کنند! 
 
دکتر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی آقای حسن روحانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری، در پاسخ به این سوال که باراک اوباما پس از همه مواضع نرم ایران و تلاش کشورمان برای دستیابی به یک توافق جامع در زمینه برنامه هسته‌ای، باز هم از روی میز بودن گزینه نظامی سخن گفته، به دفاع از رویکرد دستگاه دیپلماسی دولت پرداخت و گفت: «فکر می‌کنم آقای اوباما باید در ایران درک شود چرا که او تحت فشار شدید کنگره است و مشکل بودجه دارد. اوباما بلافاصله بعد از اینکه با دکتر روحانی تماس تلفنی گرفت، اعلام کرد و گفت قبل از اینکه برای بودجه به کنگره برود می‌خواهد موضوع گفت‌و‌گوی تلفنی با رییس جمهوری ایران را اعلام کند.» 
 
از سوی دیگر، محمدجواد ظریف هم به عنوان عالی‌ترین مقام دستگاه دیپلماسی کشورمان که باید در برابر این اظهارات رئیس جمهور اوباما واکنش جدی نشان دهد، دو توئیت در شبکه اجتماعی «توئیتر» را که با لحنی بسیار آرام بیان شده، پاسخ رسمی ایران به سخنان جنگ‌طلبانه ساکن ارشد کاخ سفید دانسته است. 
 
ظریف در حساب رسمی خود در توئیتر نوشته است: «تصور رئیس‌جمهور اوباما که ایران به دلیل تهدید‌ها و تحریم‌های غیرقانونی او وارد مذاکره شده، توهین به یک ملت، قلدرمآبانه و اشتباه است. رئیس‌جمهور اوباما برای جلب اعتماد مردم ایران، باید از تناقض‌گویی بپرهیزد، زیرا مواضع بالا و پایین و متناقض اعتماد را از میان می‌برد و ایالات متحده را بی‌اعتبار می‌سازد.» 
 
 
این در حالی است که قطعا شمشیر کشیدن اوباما بر روی ملت ایران و تهدید رسمی به حمله نظامی که برخلاف تمام موازین قانونی و دیپلماتیک جهانی است و هیچ شکی در توهین آمیز بودن و غیرقانونی بودن آن وجود ندارد، درباره هر کشور دیگری که بود قطعا با واکنش سخت مقامات دولت مذکور روبرو می‌شد. 
 
تصور اینکه ارتش ایالات متحده در حال تجهیز خود برای تهاجم نظامی به ایران است و در ایران هم مشاور ارشد آقای رئیس‌جمهور خواستار درک وضعیت و اظهارات باراک اوباما درباره حمله به ایران می‌شود، تا همین چند ماه پیش یک رویای مسخره و خنده‌دار بود اما اظهارات دکتر آشنا این رویای خنده‌دار را به یک واقعیت تاسف آور و بهت انگیز تبدیل کرده است. 
 
البته حسام‌الدین آشنا در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارات مناسبی را بیان کرد و با اشاره به برخی مطالب که توسط رسانه‌های آمریکایی درباره تغییر رویکرد ایران در برابر آمریکا منتشر شده، گفت: «اگر تصور آقای اوباما این است که ایرانی‌‌ها ذلیل شده و به همین دلیل آماده مذاکره شده ‌اند، تصوری اشتباه است زیرا آن چیزی که ایرانی ‌ها را پای مذاکره آورده، اتمام حجت است، نه ضعف و اتمام حجت یعنی اینکه ما حسن نیت خود را نشان داده‌‌ایم و اگر بعد از این حسن نیت باز هم از طرف آن‌ها بهانه ‌جویی شود دیگر نباید از ما توقع همکاری داشته باشند.» 
 
در مجموع و با توجه به اظهارات آشنا و ظریف به نظر می‌رسد مجموعه دولت هنوز در یک گیجی ناشی از رفتار دوپهلو و منافقانه کاخ سفید به سر می‌برد و به همین دلیل است که اظهارات عجیبی مانند درک کردن اظهارات اوباما درباره حمله نظامی به ایران را بیان می‌کند؛ اظهاراتی که اگر توسط یک مقام مسئول در یک دولت دیگر بیان شده بود، قطعا تا مرز برکناری و استعفای آن مقام مسئول پیش می رفت.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: برچسب‌ها: اوباما- تهدید نظامی - ایران - مسامحه - روحانی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: